Dankzij het bestaan van onze drie parallelklassen wordt er het hele schooljaar volop gedeeld, samengewerkt... en natuurlijk ook plezier gemaakt!
Hieronder volgt de belangrijkste informatie om op terug te kunnen vallen tijdens het schooljaar (open te klikken via de pijltjes rechts). Tijdens de infoavond op 11 september (20u) gaan we hier graag nog wat dieper op in.
Mochten er vragen of bedenkingen zijn, dan mag je altijd mailen naar ons team (zie contactgegevens).
BELANGRIJK HIERIN:
Communicatie met de klasleerkracht kan dus via mail, of via een briefje (de leerling moet dit dan wel zelf komen afgeven), maar dringende of last minute meldingen gebeuren best via het secretariaat. Tijdens de lesuren richt de leerkracht zich namelijk volop op de leerlingen zelf en kunnen mails niet altijd opgevolgd worden.
Contact secretariaat: 03/449.77.41 - parkschool@mortsel.be
Klastitularis 5A - Nanou Decroo
nanou.decroo@parkschoolmortsel.be
Klastitularis 5B - Kristof Cuyvers
kristof.cuyvers@parkschoolmortsel.be
Klastitularis 5C - Ineke Tyriard
ineke.tyriard@parkschoolmortsel.be
Kangoeroewerking & uitbreiding - Anja Vertongen
anja.vertongen@parkschoolmortsel.be
Ondersteuning & zorg - Elies Van Steenlandt
elies.vansteenlandt@parkschoolmortsel.be
Zorgcoördinator - Lynne Van de Vyver
lynne.vandevyver@parkschoolmortsel.be
CLB
sien.vanbaelen@clb-ami2.be
ankie.monprofit@clb-ami2.be
jon.baekelandt@clb-ami2.be (medisch)
Extra verlofdagen
donderdag 2 oktober: pedagogische studiedag
vrijdag 3 oktober: facultatieve verlofdag
woensdag 26 november: pedagogische studiedag
maandag 26 januari: facultatieve verlofdag
vrijdag 13 maart: pedagogische studiedag
Uitstappen (Fluohesje niet vergeten!)
vrijdag 24 oktober: Technopolis - Mechelen
dinsdag 2 december: Museum voor natuurwetenschappen - Brussel
(We vertrekken vroeger en komen later terug!)
donderdag 11 december: Verrassing van de Sint
vrijdag 13/02: Urania - Hove (met de fiets!)
dinsdag 17 maart: Museum kunst en geschiedenis - Brussel
(We vertrekken vroeger en komen later terug!)
eind juni: Antwerpen, op zoek naar de middeleeuwen
maandag 29 juni: De Waterperels - Lier (met de fiets!)
Cultuur
donderdag 27 november: Toneel - ØY (FroeFroe)
donderdag 30 januari: Toneel - Defect (Collectief Verlof)
donderdag 12 maart: Film - Thabo en de neushoornzaak
Varia
vrijdag 19 september: Strapdag
woensdag 1 oktober: Ren je rot!
woensdag en donderdag 8-9 oktober: Fortloop
vrijdag 17 oktober: schoolquiz
zondag 19 oktober: klusdag
maandag 20 oktober: schoolfotograaf
vrijdag 21 november: Geefmarkt
vrijdag 19 december: Kerstdrink
zaterdag 17 januari: Lampionnentocht
woensdag 11 februari: carnaval
zaterdag 21 maart: schoolfuif
zondag 29 maart: klusdag
zaterdag 9 mei: schoolfeest
maandag 1 juni: Ouderdag
maandag 8 juni: sportdag 1-3-5
School verlaten
Na aanvraag bij het secretariaat of via de leerkracht:
groen kaartje: leerling mag zelfstandig naar huis vertrekken (onmiddellijk na de schoolbel)
rij: elke dag begeleidt een leerkracht een groepje leerlingen om samen veilig de drukke straat over te steken.
Zonder bovenstaande aanvragen wacht de leerling aan de fietspoort tot deze wordt opgehaald. Vanaf 15.45 uur is er dan nabewaking, of kan de leerling mee met de rij naar de Kubus (inschrijving verplicht!).
Bij uitzonderingen (andere afspraak of last minute wijzigingen): via briefje aan de leerkracht,
of telefonisch/per mail bij het secretariaat. Wanneer we geen tijdige melding ontvangen hebben, mogen we de leerling niet laten vertrekken.
Te laat, ziek of afwezig om een andere reden?
Breng ons even op de hoogte en geef nadien zo snel mogelijk een afwezigheidsattest mee.
Per schooljaar zijn er 4 strookjes beschikbaar voor korte afwezigheden
(max. 3 opeenvolgende dagen) zonder wettiging van een dokter (zie kaartjes in huiswerkmap).
Let op: alle uitstappen horen bij het lessenpakket, dus bij afwezigheid dienen ook deze gewettigd te worden.
LO
5A: dinsdagnamiddag (juf Elke)
5B: dinsdagvoormiddag (meester Thierry)
5C: donderdagnamiddag (meester Thierry)
Meebrengen: sportzak met sportieve broek, turnpantoffels/sportschoenen en T-shirt van de school.
Deze gaat elke schoolvakantie mee naar huis om alles even op te frissen.
Zwemmen
Het vijfde leerjaar gaat 1 keer per maand op maandagmiddag samen zwemmen.
Dit wordt telkens nog eens aangekondigd via de agenda.
Kunnen zwemmen is een eindterm in de lagere school, dus iedereen wordt gestimuleerd om deel te nemen.
Meebrengen: zwemzak met grote en kleine handdoek + een badpak/bikini/aanpassende zwembroek/zwemshort (zonder rits of steekzakken) + eventueel een zwembril (geen glazen vizier!) + haarelastiekjes om lang haar samen te binden.
Fluohesje niet vergeten!
Zwemdata:
maandag 22 september
maandag 20 oktober
maandag 17 november
maandag 15 december
maandag 9 februari
maandag 9 maart
maandag 20 april
maandag 18 mei
maandag 15 juni
maandag 29 juni
Godsdienst en zedenleer (LBV)
5A + 5B: donderdagnamiddag
5C: vrijdagvoormiddag
Katholieke godsdienst: juf Merlin
Islamitische godsdienst: meester Irfan
Orthodoxe godsdienst: juf Inga
Protestantse godsdienst: juf Rita
NC zedenleer: meester Gianni
Tuin en dieren
Elke donderdag verzorgt het 5de leerjaar de dieren (beurtrol per drie weken, zie agenda).
Op deze dag mogen alle leerlingen voedseloverschotten van thuis meenemen, op alle andere weekdagen is het dan de beurt aan een ander leerjaar.
Meebrengen: laarzen of schoenen die vuil mogen worden (deze mogen ook op school blijven)
en eventuele voedseloverschotten.
Daarnaast steken we tussendoor ook weleens de handen uit de mouwen in onze moestuin, met elk onze eigen verantwoordelijkheden.
Dit alles gebeurt onder deskundige begeleiding van meester Donald.
Nederlandse taal en spelling
Methode: “Talent”, onderverdeeld in 9 thema’s (werkschriften in de klas + huiswerkschrift).
Taalvaardigheid en taaldenken, met aandacht voor woordenschat (soms wat studeren).
Bij spelling ligt de nadruk dit jaar vooral op de vervoeging van werkwoorden.
Lezen:
Kwartierlezen: we lezen elke dag een kwartier met de hele school.
Boekbespreking later dit schooljaar: iedereen leest een boek tegen een afgesproken datum, de opdracht wordt vervolgens klassikaal gemaakt.
Franse taal en spelling
Methode: “Zoufff!”, met 12 missies/hoofdstukken (Mission 1-12).
Wekelijks digitaal huiswerk, gevolgd door kleine en grotere toetsen.
Enkel zo blijft de nieuwe leerstof behapbaar. Regelmatig opfrissen tussendoor kan:
alle online oefeningen blijven het hele schooljaar beschikbaar op Quizlet, Bingel en Classroom.
Doelen:
Frans kunnen begrijpen (de Franse woordjes in de twee richtingen goed kennen).
Frans kunnen spreken.
Frans kunnen (over)schrijven.
We moedigen de leerlingen aan om meteen correct te leren schrijven.
Er is in de klas een boekje dat ze steeds mogen gebruiken (ook bij toetsen)
om de schrijfwijze te checken, dus het overschrijven wordt streng verbeterd.
Grammatica.
Er wordt hard ingezet op de vervoeging van de werkwoorden ingebed in waardevolle context.
Het is belangrijk dat de leerlingen hun werkwoorden correct kunnen vervoegen (ook schriftelijk, uit het hoofd).
Wiskunde
Methode: “Reken Maar!”, onderverdeeld in 12 blokken (werkschriften A-F).
Belangrijkste nieuwe leerstofonderdeel: procenten (%) en toepassingen (vraagstukken).
We werken met vier verschillende sporen, waarbij de sterk instructieafhankelijke leerlingen 3u/week ondersteuning krijgen van zorgjuf Elies.
Wereldoriëntatie / Ik & de wereld
Er wordt veel met de tijdlijn gewerkt in de derde graad.
We behandelen 11 thema’s, en dit het liefst via ervaringsonderwijs, de realiteit toetsend.
We gaan dus vaak op stap (zie boven).
Samen(wissel)werking met de verschillende leerkrachten en leerlingen van het hele vijfde.
Toetsen gaan meestal over het ganse thema.
Deze worden ruim op voorhand aangekondigd, zodat er gespreid gestudeerd kan worden.
Actua: Reporter van de Week
Minstens 1x per rapport komen de kinderen spreken voor de klas.
Ze worden tijdig op de hoogte gebracht van de juiste verwachtingen.
Tijdens de betreffende week volgen ze de actualiteit extra op en bereiden ze zich voor.
Schrijf- en typevaardigheid
Kinderen ontwikkelen vanaf het vijfde leerjaar een eigen handschrift.
Orde, netheid en leesbaarheid blijven ook nu belangrijk.
We besteden extra aandacht aan het correct gebruik van hoofdletters en leestekens.
Het foutloos kunnen overschrijven is een belangrijke attitude waarop we ons zullen richten.
Computervaardigheid wordt steeds belangrijker, dus stimuleren we de leerlingen ook
om vlot te leren typen (met inbegrip van de Franse tekens).
Digisprong richting toekomst (meer info: https://onderwijs.vlaanderen.be)
Elke leerling leent een persoonlijke laptop van de school.
Er is de mogelijkheid om de laptop mee naar huis te nemen, zie contract.
Aanspreekpunt & vragen: Dirk Van de Poel (dirk.vandepoel@parkschoolmortsel.be).
Digiklas, onze eigen website
Terug te vinden via digiklas.parkschoolmortsel.be → 5de leerjaar → kies uit A, B of C.
Hier vind je alles mooi gebundeld terug: de digitale agenda met het opgegeven huiswerk,
correctiesleutels van taal en wiskunde, de rechtstreekse link naar handige sites, nieuwtjes…
Dit is dus hét werkinstrument bij uitstek om te leren plannen en zelfstandig aan het werk
te gaan (in het kader van “leren leren”).
Google Drive, Gmail en Google Classroom
Elke leerling heeft een eigen Google-account.
Hierdoor kunnen we in de klas taken maken en deze met elkaar delen: documenten, presentaties, infobundels, links naar interessante websites, een leuke klassikale quiz…
Ook thuis mogen de leerlingen gebruikmaken van hun account,
om bv. hun actua-presentatie voor te bereiden of een taak te maken.
Login: via drive.google.com of classroom.google.com
Gebruikersnaam: voornaam.achternaam@leerling.parkschoolmortsel.be
Leerlingen kennen zelf hun wachtwoord.
Bingel (meer info: https://bingelvoorouders.be)
Elke leerling heeft ook een Bingel-account.
Hierop kunnen de kinderen in de klas of thuis extra oefeningen maken.
Ze kunnen hiermee “pingping” verdienen, en deze kunnen dan weer omgezet worden
in tal van beloningen op het platform zelf.
Login: via bingel.be - "leerling"
Gebruikersnaam: voornaam.achternaam@leerling.parkschoolmortsel.be
Leerlingen kennen zelf de schoolcode, klas en hun wachtwoord.
Quizlet
Leerlingen maken in de klas een account.
Hier kunnen ze de nieuwe woordenschat oefenen op een dynamische manier.
Login: via https://quizlet.com
Gebruikersnaam: voornaam.achternaam@leerling.parkschoolmortsel.be
Leerlingen kennen zelf hun wachtwoord.
Dit wordt doorgaans op maandag opgelijst in de digitale agenda (hier op Digiklas, bij de betreffende klas).
Uitzonderlijk kan er een extra taak opgegeven worden doorheen de week.
We vragen dus om elke dag samen even te overlopen: de leerlingen hebben op deze leeftijd vaak nog extra ondersteuning nodig om alles goed in te plannen en zeker niks uit het oog te verliezen. Met jullie én onze hulp en tips onderweg leren ze het snelste bij en zijn ze tegen het eerste middelbaar klaar om meer zelfstandig aan de slag te gaan.
Al het huiswerk wordt uitvoerig besproken, dus de leerlingen weten wat er verwacht wordt.
We mikken op dagelijks maximaal zo’n 20 minuten: in de ideale situatie wordt er elke dag een beetje geoefend, dus mits een goede planning moet dit haalbaar zijn.
Nog enkele weetjes:
Lukt een huistaak niet, dan kan ze onderbroken worden (oordeel zelf), maar laat dit dan wel even weten via mail/briefje of op de taak zelf. Schrijf er ook bij wat de reden is, zodat we in de klas beter kunnen ondersteunen.
Voor digitaal huiswerk (Frans) via Classroom: let erop dat je ingelogd bent met het juiste account!
(voornaam.familienaam@leerling.parkschoolmortsel.be)
We zijn er ons zeker van bewust dat de overstap van 4 naar 5 een grote ommezwaai is, zowel qua inhoud als wat betreft het leren werken met de laptop. Hier liggen echter twee argumenten aan de basis: enerzijds het stapsgewijs leren opbouwen van steeds grotere hoeveelheden lesinhoud richting het middelbaar, anderzijds het handiger worden met het digitale luik. Ook wat dit laatste betreft zijn er vrij hoge verwachtingen in het middelbaar, vandaar dat we onze leerlingen ook daarin gradueel sterker willen laten worden (geheel volgens het huiswerkbeleid op onze school).
Onze lessen zijn standaard op papier, en ook in het huiswerk trachten we hierin een goede balans te vinden. Het feit dat bepaalde taken digitaal zijn heeft als voordeel dat de leerling meteen kan zien of er juist geoefend wordt, met als klein voordeel dat de ouders dit niet als extra ballast hoeven te ervaren. De toetsen Frans zijn op de laptop, dus de digitale taak zorgt ook daarin voor wat meer rust omdat ze de werkwijze kennen.
Frans is hét nieuwe vak dit leerjaar en daarvan zijn er wekelijks korte toetsen voorzien, vooral om de basiskennis Frans voldoende te verankeren tegen het middelbaar. De taken en lessen van de andere vakken bouwen we ook wat op, telkens met voldoende tips rond "leren leren". Enkel zo zullen de leerlingen stelselmatig sterker worden, meer zelfbewustzijn kweken en meer inzicht in eigen leerhouding en -voorkeur(en) ontwikkelen.
In het bepalen van de agenda trachten we toetsen en ander huiswerk zo gespreid mogelijk aan te bieden, om de leerlingen (en hun ouders) voldoende ademruimte te bieden te midden van hobby's en andere bezigheden. Net daarom kondigen wij het huiswerk op maandag aan, met inbegrip van alle grote taken en lessen van de week erop. Hierdoor bekomen jullie zo veel mogelijk planningsvrijheid.
Wij zijn ervan overtuigd dat dit de beste methode is om gradueel stappen te zetten richting het middelbaar. Uiteraard kunnen jullie als ouders te allen tijde ingrijpen: gaat bepaald huiswerk te moeizaam, of voelen jullie aan dat iets dubbelop is en de leerling het wel beheerst, dan mag het huiswerk afgebroken worden. Huiswerk dient vooral om kennis en vaardigheden te herhalen, aangezien het meeste intensief tijdens de lessen op school aangeboden wordt.
Gemaakte toetsen worden op maandag meegegeven: gelieve deze samen door te nemen
en te tekenen na inzage.
Franse toetsen gebeuren online: deze kun je bekijken via het leerlingaccount (zie boven).
3 rapporten per jaar: 24 november – 9 maart – 29 juni.
Oudercontacten worden in samenspraak ingepland.
Op school duiken we dagelijks zo'n 15 minuten in een boek naar keuze.
We raden sterk aan om je kind ook thuis voldoende te laten lezen. Dit kan ook middels voorlezen of samen lezen. Maak er bijvoorbeeld een toneeltje met gekke stemmetjes van, of kruip eens samen in een tent en maak het jullie gezellig (met thee, koekjes en een goed boek).
Op mortsel.bibliotheek.be kan je dagelijks inspiratie opdoen!